The Wizard of Oz

Engelse muzikale voorstelling naar aanleiding van het oorspronkelijke verhaal door L.Frank Baum met de bekende liedjes uit de verfilming in 1939.

the lion close up

Johanneke heeft  een Engelstalige poppentheatervoorstelling gemaakt geschikt voor de leeftijdscategorie 6/10 jaar en hiervoor het verhaal van ‘The Wizard of Oz ’ gekozen, omdat het gaat  over persoonlijke, sociale en emotionele vaardigheden van de vier hoofdpersonen, die zich net als het kind ontwikkelen. Het verhaal inspireerde Johanneke tot het maken van poppen en een vrije interpretatie van het klassieke sprookje dat veel ruimte geeft voor de verbeeldingskracht. Omdat de voorstelling in het Engels is, blijkt hij ook nog goed aan te slaan bij kinderen in groep 7 en 8.

Project Engels

De voorstelling is interactief en  kan ook worden geboekt in combinatie met tien beginners lessen Engels, waarin kinderen worden uitgedaagd om mee te zingen en deel te nemen aan het spel, zodat zij zelf leren spelen in het Engels.

Een project bestaat uit 10 lessen Engels, waarin met behulp van beeldmateriaal steeds nieuwe woorden en een nieuw liedje worden geïntroduceerd. Scenes van het script van een verhaal zullen spelenderwijs in het Engels worden behandeld . Johanneke zal middels haar ervaring als vakdocent Engels inspelen op het niveau van de verschillende groepen waarmee zij gaat werken. Om de spanningsboog van jonge kinderen vast te houden is afwisseling en dynamiek belangrijk.                      Er zal veel herhaling van de liedjes zijn in de lessen  en woorden/begrippen zullen dmv poppen worden geïntroduceerd. Kinderen zullen het verhaal  echt ‘beleven’ door de interactiviteit en het Engels zich daardoor spelenderwijs eigen maken.

Dorothy with toto

Kinderen worden letterlijk betrokken in het spel doordat ze bv Dorothy  (zie foto hierboven) moeten helpen met  aantrekken van de zilveren schoenen of door het maken van het geluid van een opkomende storm wanneer het huisje wegwaait.

Alle instructies worden gegeven in het Engels met ruimte voor improvisatie. Dit zal in het begin even wennen zijn, maar ervaring leert dat door een goede samenwerking met de leerkracht die de kinderen goed kent en het goede voorbeeld kan geven om ook Engels te ‘durven’ spreken, dit uitstekend werkt.

Om rust in te bouwen en als uiting van creativiteit laat Johanneke de kinderen tekeningen maken